Tuomariesittely

Olen Margot Oder, Virosta. Työskentelen eläinlääkäriasemalla leikkaushoitajana. Ensimmäisen bullterrierini Potsun sain vuonna 1998. Potsulla ei ollut rekisteritodistusta, joten harrastin sen kanssa Match Showssa käyntejä ja siitä näyttelyharrastukseni sai kipinän.

Seuraava koirani oli kääpiöbullterrieri Inglisilm Wild Dog Named Cat, jonka kasvattaja Katrin Auser on ollut minulle iso apu oli kyseessä näyttely – tai astutusmatkat. Kennelnimeni Potsu de Notsu sain vuonna 2005. Kasvatan bullterriereitä ja kääpiöbullterriereitä. Olen kasvattanut yli 40 pentuetta. Muun muassa Maailman Juniorivoittajan, kansainvälisiä multivalioita, CETS-voittajan ja useita oman maansa valioita. Jokaisella kasvattajalla on oma näkemyksensä, omat linjansa ja toiveet koiriensa ulkonäöstä. Kasvatusurallani olen käyttänyt omia kasvatteja, niin uroksia kuin narttuja ja jalostuskoiria ulkomailta jalostusvalinnoissani. On ollut niin luonnollisia astutuksia, keinosiemennyksiä, kuin pakastesiementäkin. Linjajalostusta ja ulkosiitosta. Olen saanut hyviä pentuja eri yhdistelmistä, mutta myös tietysti niitä ei niin hyviä.

Kuinka valitset pentueista pennut kasvatuksen jatkamiseksi?

Haha, useimmiten se on joku seitsemäs vaisto. Nämä tunteet eivät ole kuitenkaan toimineet aina. Ensin on pää, myöhemmin, kun pennut kypsyvät, mittasuhteet, temperamentti, persoonallisuus. Koko, purenta ja väri eivät ole tärkeimpiä, mutta eivät vähäpätöisiäkään. Kaikkia koiria, joita aioin käyttää jalostuksessa, en ole aina eri syistä käyttänyt. Monta vuotta sitten minulla oli bullterrieri, jolla oli sikaripunkki - en koskaan käyttänyt sitä, vaikka muuten se oli täydellinen. Koirat, jotka eivät läpäise sydämen doppleria - en käytä! Onneksi minulla ei ole ollut munuaisvikaisia. Terveys on minulle tärkeintä. En koskaan käytä koiria, jotka eivät ole täysin terveitä! Olen käyttänyt ja käytän koiria, jotka ovat liian suuria tai joilla on purentavirheitä, mutta vain täydellisen kumppanin kanssa, ilman samoja vikoja. Bullterrierin kasvattaminen ei ole helppoa.

Rakastan terveitä koiria ja täydellisiä luonteita. Monet kääpiöbulleistani ovat liian suuria, mutta ne ovat vahvoja, maskuliinisia, kauniita ja mikä tärkeintä - terveitä ja tasapainoisia perheenjäseniä. Minusta ujous, salakavaluus, pelokkuus eivät ole bulleilla hyväksyttäviä luonteenpiirteitä. Luonne ja terveys ovat tärkeimpiä!